Kongsikan perasaan dan pengalaman kali pertama hamil serta melahirkan? 

Usia saya 30 tahun ketika itu. Hamil tiga bulan pertama, keadaan agak biasa, walaupun kadangkala mood berubah- ubah. Alahan juga tidak teruk. Malah berat badan juga maintain. Walaupun tiada alahan teruk, tetapi saya alah pada bau, seperti perfume dan masakan.
Malah bau-bauan pada diri sendiri juga tak tahan seperti syampu rambut. Bau-bauan itu akan cepat buat saya bad mood. Alhamdulillah saya dapat bersalin normal walaupun bayi besar, iaitu 3.5 kilogram. Puteri Aleesya sudah tiga bulan usianya sekarang. 


Perkara yang terlintas di fikiran, kali pertama memegang anak yang baru dilahirkan?

Dalam hati asyik berkata, “Anak aku?” Rasa tak percaya, saya sudah ada anak. Apabila tengok muka anak, minda ini sudah tidak fikir perkara lain lagi. Dalam hati hanya terdetik, “Ini tanggungjawab aku.” Pertama kali menyusukan anak, kelam-kabut juga. Tetapi kali pertama memegang bayi, terasa begitu natural.
Inilah yang dikatakan kuasa Tuhan, apabila kita memegang anak, kita automatik menjadi pandai. Hanya ketika menyusukan anak, saya perlu belajar. Alhamdulillah, Aleesya ini sangat mudah, sumbat saja, dia terus ngap! (ketawa). Sekarang Aleesya tidak menyusu badan sepenuhnya, terpaksa campur-campur kerana dia sangat kuat makan. Badannya sudah semangat. 


Sekarang Hanez sudah fokus menjaga anak, bagaimana karier lakonan? 

Memang ada yang bertanya tetapi sekarang, apa-apa keputusan harus ditanyakan kepada suami dahulu. Apabila sudah ada anak sendiri, rasa sangat tak sampai hati hendak tinggalkan. Sebelum ini tak pernah fikir dan apabila mendengar pengalaman kawan-kawan, dalam hati, “Ya ke?” Sekarang itulah yang saya lalui.
Saya tiada pembantu rumah. Sejak Aleesya lahir, saya jaga 100 peratus. Sejak dalam pantang, dengan bayi yang masih lembut, saya mandikan, buat semua sendiri. Mungkin itulah kekuatan yang Tuhan beri kepada saya. 


Apa yang seronoknya menjadi ibu? 

Sekarang 24/7 dengan dia sahaja. Penat ya, tapi sangat gembira. Ini bukan penat yang memberikan stres. Syukur sebab Aleesya tak banyak ragam. Dia sangat senang, sesiapa pun ambil, dia okey. Kalau lapar, hanya merengek sedikit, tidak sampai melalak.
Alhamdulillah senang dijaga. Tuhan menjaga semuanya, dengan abang-abangnya, Tuhan jadikan dia anak yang sangat senang dijaga dan tidak memenatkan emaknya. 


Beza menjaga anak lelaki dan perempuan?

Abang-abangnya bukan anak kandung saya. Saya tak melahirkan dan tidak menyusukan mereka. Saya masuk ke dalam hidup mereka selepas mereka sudah mampu berfikir, ketika mereka sudah ada perangai sendiri. Memang tak sama dengan bayi ini. Saya pun tidak tahu hendak bezakan cara menjaga anak lelaki dengan anak perempuan. Tetapi suami berpengalaman, dia akui terkejut kerana katanya tidak pernah tengok baby sebaik- baik Aleesya. 


Bagaimana Hanez berikan kasih sayang antara anak sendiri dengan anak tiri?

Daripada segi kasih sayang, memang tiada beza kerana mereka 100 peratus bersama-sama saya. Malah sejak sebelum berkahwin lagi, saya biasa menjaga mereka. Sebelum Aleesya lahir, saya sudah beri kasih sayang kepada mereka. Mereka anak-anak yang bijak, mereka tahu siapa emak mereka tetapi mereka tak tahu apa itu emak tiri.
Yang mereka tahu, mereka tinggal dengan saya, mereka tahu saya mummy mereka, mereka tahu saya jaga mereka dan mereka tahu mereka harus dengar cakap mummy. Ketika saya hamil, mereka tahu mereka akan ada adik. Antara Aleesya dengan abang kedua, hanya berbeza tiga tahun. Abang sulung itu pula sudah darjah empat (10 tahun). 


Cabaran ibu zaman zaman sekarang? 

Setiap hari, banyak kerja saya uruskan. Sebab itu, kalau tak mampu, suami kena membantu. Ya, suami keluar bekerja dan dia memerlukan isteri untuk membantunya. Tetapi dalam urusan tertentu, suami perlu membantu (seperti dalam memantau) media sosial. Anak-anak sekarang sangat bijak, pada umur empat tahun mereka sudah ada gajet sendiri.
Aktiviti mereka perlu dikawal. Sebagai selebriti, banyak cerita tidak baik mengenai Hanez yang mereka tahu. Mereka taip sahaja nama, semua keluar. Hendak rampas tab, memang tab itulah alat yang dapat mendiamkan mereka. Mereka masih kecil, mereka tak tahu apa-apa, oleh itu ibu bapa berperanan menjelaskan dengan cara yang baik. 


Kemampuan Hanez sekarang berbanding dulu? 

Kawan-kawan panggil Hanez supermom. Dengan anak-anak, rumah tiga tingkat, saya uruskan seorang daripada berkemas, memasak, membasuh kain, menyidai baju, semuanya. Bukan nak riak bahawa saya boleh buat semua. Tetapi mencari pembantu yang baik tidak mudah. 


Tabiat tertentu yang mungkin Hanez warisi daripada emak?

Satu tabiat mama, apabila dia terasa hati, dia akan diam. Itu mama dan saya juga ada terikut-ikut begitu. Apabila dimarahi, saya makan hati seorang dan terus berdiam diri. Secara tak langsung, orang berkenaan akan rasa bersalah sendiri. Mama juga supermom.
Mama dahulu bekerja, dia tiada pembantu, semua kerja rumah dia buat sendiri. Tetapi mama memang tak suka ada pembantu walaupun dia suka memasak dan menjamu kawan-kawan. Saya juga suka memasak tapi sekarang dengan ketiadaan pembantu menjaga anak, susah jugalah. 


Ada apa-apa yang Hanez tidak berpeluang dapat dahulu tetapi sekarang Hanez tidak mahu anak Hanez ketinggalan? 

Saya mahu beri pendidikan sejak awal. Kelas balet, kelas Bahasa Inggeris, bergantung kepada keperluannya. Mahu penuhkan jadual harian. Ya, saya tahu, anak-anak tak patut diberikan tekanan dan terlalu penat tetapi itu untuk kebaikannya. Ini bukan aktiviti lasak, sebaliknya hanya kelas, untuk galakkan dia bercampur dengan kawan-kawan.